Selasa, Julai 27, 2010

Daging Goreng Pattaya


Hari ni 27.7.2010, saya merancang nak masak daging sebab semalam dah masak ikan.

Hmmmmmm....nak masak apa ek. Buka file resepi saya dalam komputer. cari folder resepi daging. waaaahhhhhh banyak ni. Kita cari yang bahan-bahan nya ada kat rumah. Maka jumpalah resepi ni. Ada beberapa bahan yang tak ada tapi tak pe lah

Resepi ni laaaama dah tersimpan dalam folder saya. Taklah pulak simpan punca resepi ni sebab tak tau pulak saya akan masuk kedunia siber ni. Apa-apa pun terima kasih kepada yang empunya resepi(beritaula saya jika anda tuan punya resepi ya..)

Sedap walau pun ada bahan yang tak de.

Anda semua boleh cuba, tak rugi punya.

DAGING GORENG PATTAYA

Bahan-bahan
500 gm daging "Top Side" bahagian peha dihiris nipis
1 labu bawang besar dihiris nipis
4 helai daun limau purut
beberapa helai daun selasih (Thai Basil)
segenggam daun ketumbar dicincang kasar
1 batang serai dititik
2 tangkai daun bawang dihiris nipis
sedikit gula
minyak untuk menggoreng

Bahan Tumbuk
3 ulas bawang putih
10 batang cili padi
2 batang cili merah

Bahan Perasa
2 camb sos ikan
1 camb sos tiram

Cara-cara
 Panaskan minyak dan tumiskan serai, cili padi dan cili merah sampai wangi.
 Masukkan daging, sos tiram, sos ikan, sedikit gula dan bawang besar.
 Sebelum diangkat masukkan daun limau purut, selasih dan ketumbar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan