Selasa, Mei 10, 2011

Waffle

Sebenarnya dah beberapa kali saya buat waffle ni Dalam kerangka ujian, cuba dan jaya lagi ni. Sehingga takat ni, saya rasa resepi ini yang serasi dengan tekak saya. Rangupnya,yang penting tu.(Yang merah, versi saya buat ye)


WAFFLE PUTIH

(Resipe Pensonic yg dishare di www.resepirrrecipe.com)

Bahan-bahan

* 2 biji telur (asingkan putih & kuning)

* 1 ½cawan susu segar

* ½cawan minyak sayur (saya guna minyak biasa je)

* 1 ¾cawan tepung gandum

* 1 tbsp baking powder(saya buh 2 sudu teh)

* 1 tbsp gula halus (saya buat 3 sudu besar)

* 1 tsp garam

Cara-cara

* Pukul putih telur hingga kembang (stiff but not dry). Ketepikan

* Dalam bowl lain, pukul kuning telur hingga agak pekat.

* Campurkan susu dan minyak dalam kuning telur.

* Masukkan pula bahan2 kering. Gaul rata.

* Akhir sekali masukkan putih telur tadi. Kaup balikkan.

* Bakar dalam waffle maker (make sure panaskan dulu!).

* Hidangkan dengan topping kegemaran – ice cream, sos, peanut butter, etc.

Resepi ini saya ambil dari sini:


Gambar ?????? Tak sempat ambil sebab, keluar dari waffle maker, terus sapu filling terus ngappp ha ha ha

Tiada ulasan:

Catat Ulasan